Köp- och leveransvillkor


Du måste ha fyllt 18 år för att få handla hos oss.

 

Priser

Alla priser anges i svenska kronor och innehåller mervärdesskatt och övriga avgifter.
Totalkostnaden för köpet kommer att framkomma tydligt innan slutlig beställning och kommer att inkludera samtliga kostnader förenade med köpet, inklusive eventuella fraktkostnader.

 

Leverans 

Förutsatt att varan finns i lager är normal leveranstid inom Sverige 1-5 arbetsdagar. Om varan inte finns i lager går det bra att förbeställa. Du lägger då en order som vanligt och vi återkommer snarast möjligt med ett beräknat leveransdatum.
Vi reserverar oss för fel i lagersaldot.

 

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för din order framgår tydligt i kassan när du checkar ut.

 

Fraktsätt

Vi skickar beställningar av små varor som paket med DHL Service Point. Paketet kommer i regel till ditt närmsta ombud.

Skrymmande varor, paket längre än 150cm skickas med DHL Home Delivery. Detta innebär att DHL kontaktar dig för utkörning av din beställning med en leveranstid vardagar mellan 08:00-17:00 beroende på vart i landet du bor. Leveransen är utan inbärning, till din tomtgräns eller trottoar beroende på hur du bor. Vilka tider och dagar som är aktuella varierar beroende på ditt postnummer. De lämnar ej utanför din bostad, mottagaren måste skriva under och legitimera sig vid leverans. 

Observera att hemleveranser som bokas av er som mottagare senare än fyra vardagar efter DHL´s avisering, debiteras med lagerhyra om 150kr/ dygn.

Vill du ändra leveransadress efter att godset lämnat vårt lager tillkommer en avgift om 250 kronor för att ändra detta. 

 

Betalning

Välj att betala mot faktura eller med kort genom Klarna Checkout.
När du handlar hos Classic Collection behandlas betalningen av Klarna som är en säker elektronisk betalningslösning. All kortinformation lagras i enlighet med kortnätverkens regelverk. SLS/TSL – Säkerhet och kreditkortsuppgifter Alla kreditkortsuppgifter hanteras tryggt på en säker https-sida och överförs med nyare versioner av TLS.

 

Säkerhet

Hela sidan är krypterad SSL. Om du befinner dig på en webbplats där det står https i adressfältet så krypteras all trafik mellan dig som besökare samt servern du kommunicerar med. Detta gör att det är mycket svårt att avlyssna eller manipulera informationen som skickas er emellan och SSL ger därmed en mycket högre säkerhet än en okrypterad http anslutning.

 

Personupplysningar

Classic Collection behandlar persondata i enlighet med Personuppgiftslagen (PuL). Uppgifter som kan knytas till dig som person kommer aldrig att bli tillgänglig för andra verksamheter eller kopplas till andra, externa register.

 

Förbeställning av produkter

Vissa produkter går att förbeställa trots att de inte finns i lager. Om förbeställning är möjligt framgår detta i produktinformationen.

Vid förbeställning av varor så betalas produkten endast i efterhand om du väljer fakturering via Klarna. Detta är det enda betalningsalternativ där betalningen aktiveras först när beställningen skickas från oss. Skulle du välja kortbetalning eller direktbetalning via bank kommer detta att dras på en gång även om varan kan levereras först senare.

Om du beställer lagervaror tillsammans med beställningsvaror kommer vi att skicka hela din beställning när den är komplett. I undantagsfall kan vi dela på leveranser. Kontakta vår kundtjänst för ytterligare frågor om detta.

Den leveranstid vi anger är preliminär och kan komma att ändras. Vid eventuella förseningar informerar vi om detta i möjligaste mån till alla kunder som blir påverkade av detta, men för att vara säker på att du får uppdaterad information ber vi dig som kund att med jämna mellanrum själv se om leveranstiden ändrats på produkten i fråga.

Förseningar är tyvärr inget vi kan påverka, därför utgår ingen ersättning till dig som kund även om leveranstiden skulle dra ut på tiden.

 

Ångerrätt

Vi tillämpar reglerna i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet, utan att ange någon anledning. Detta gäller för varor i nyskick som är oanvända. Varan returneras snarast och senast 10 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp. Efter att vi mottagit och kontrollerat varan så återbetalar vi varans värde till dig, så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att returen återkommit till vårt lager.

Returkostnad ombud 59kr - avser paket mindre än: längd 150 cm eller längd + omkrets = 300 cm. 
Returkostnad hemleverans 450kr - avser paket större än: längd 150 cm eller längd + omkrets = 300 cm. 
Med samma frakttjänst som varan levererats till er behöver den också bokas med för retur. Service Point-sändningar inkluderar automatiskt en returetikett medan större gods kräver att du kontaktar oss för att få en returetikett via mail.

Om du önskar byta en vara i samma prisklass, till exempel till en annan storlek eller färg, står du som kund för returfrakten, men vi bjuder på fraktkostnaden för den nya varan.

Så här gör du för att returnera en ångrad beställning:

  1. Maila till [email protected] inom 14 dagar från dagen du mottagit varan och berätta att du ångrar ditt köp med namn och ordernummer.
  2. Emballera returen i originalförpackning med avsedda skydd och inneremballage - precis som varan var när den kom till dig. Skulle något av detta saknas eller vara skadat kommer vi att göra avdrag på din retur.

Du som kund står själv för kostnaden för returfrakten och anses betalningsansvarig om varan skadas eller kommer bort. Returen måste skickas som företagspaket. 

Varan skickas till adressen nedan:

Classic Collection Lager

C/O Aldex

Dammliden 7

137 69 Österhaninge

Undantag från ångerrätten

Vara som är specialtillverkad/ beställd eller på annat sätt anpassad för dig och som inte ingår i vårat ordinarie sortiment.

Presentkort omfattas ej av ångerrätten.

 

Reklamation

En felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 7 dagar från uthämtning. Om du hittar synliga skador på paketet redan vid utlämningen hos ombud öppnar du och reklamerar skadan direkt till ombudet, därefter tar du kontakt med Classic Collection. Om varan levereras hem till dig måste en reklamation av synligt skadat emballage ske på följesedeln och lämnas till chauffören innan du tar emot ditt paket - mycket viktigt!

Så här gör du för att reklamera en skadad vara:

  1. Fyll i vårt reklamationsformulär. Detta formulär hittar du här.
  2. Avvakta med att slänga emballage tills dess att reklamationen är godkänd. Detta då fraktbolagen kan kräva fler bilder på dessa om varan skadats i transporten till dig.
  3. Invänta svar från Classic Collection om varan ska kasseras eller skickas tillbaka till vårt lager.
    • Vid retur till Classic Collection tillhandahåller vi med returdoument och står givetvis för eventuell ersättningsleverans. 
    • Om varan inte längre finns i lager betalar vi tillbaka varans värde.

 

Outlöst paket/Ej mottagen hemleverans

Hos DHL:s och Postnords ombud är liggetiden på försändelser 14 dagar. Paketet returneras därefter automatiskt till Classic Collection. Om så blir fallet debiteras du som kund 200 kr för frakt-och hanteringskostnad av returen inom Sverige. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten.

Om du som kund inte finns tillgänglig på adressen vid en hemleverans kommer Classic Collection att debitera dig 325 kronor för de extra kostnader som uppstår från fraktbolaget för bomkörning. 

I de fall att du som kund inte tar emot det gods som skickats till dig med hemleverans kommer varorna automatiskt att gå i retur till Classic Collection. Vid retur kommer Classic Collection att debitera dig som kund 750 kr för frakt- och hanteringskostand för returen inom Sverige. Ej mottagna sändningar omfattas inte av ångerrätten.

 

Force Majeure 

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

 

Specialbeställning

Har du speciella önskemål kring storlek, form eller färg kontakta oss för en offert. Vi kan specialanpassa delar av vårat sortiment för kunds räkning. Varan beställs och tillverkas då specifikt för er med önskad anpassning.

 

Leverans

Leveranstiden på en specialbeställd vara varierar mellan 4 - 6 månader. Ni kommer därför få ett ordererkännande efter att varan beställts med ett preliminärt leveransdatum.

 

Undantag från retur- och ångerrätten

Vid köp av en vara som är specialtillverkad/ beställd eller på annat sätt anpassad för dig som kund så gäller inte ångerrätten. 

 

Företagsuppgifter

Classic Collection Stockholm AB

Godkänd för F-skatt.

Organisationsnummer: 556960-5099

Bankgiro: 775-7446

Bankuppgifter vid betalning från utlandet: 

Bank: Handelsbanken

IBAN: SE75 6000 0000 0000 5108 8509

SWIFT/BIC:  HANDSESS I

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen